Afdeling Huisvesting

De afdeling Huisvesting is het belangrijkste aanspreekpunt voor bewoners voor alle vragen in verband met huisvesting: rechten en plichten van eigenaren en huurders, hulp bij de inschrijving bij een OVM op het gemeentelijk grondgebied of bij het Sociaal Verhuurkantoor van Sint-Lambrechts-Woluwe, hulp bij de procedures in verband met de toekenning van gewestelijke premies voor een renovatie of huursubsidie, hulp bij de relaties tussen eigenaren en huurders, enz.

De afdeling heeft een aantal informatiebladen opgesteld voor huiseigenaren en huurders, die met name naar hen werden verstuurd als antwoord op vragen die de afdeling per e-mail of telefoon heeft ontvangen. De informatiebladen gaan over verschillende onderwerpen, zoals de gemeentelijke premie die bedoeld is om het dagelijks leven van senioren te vergemakkelijken en hen te helpen hun onafhankelijkheid te behouden; de gewestelijke premie “RENOLUTION” die aan huiseigenaren wordt toegekend om hen te helpen hun woning te renoveren; de financiële bijstand voor huurders om een huurwaarborg op te zetten; de gewestelijke financiële bijstand voor huurders die bekend staat als “huurtoelage” en “herhuisvestingstoelage”.

Tot slot is de afdeling ook verantwoordelijk voor de administratieve opvolging van dossiers in verband met de naleving van bepaalde (gemeentelijke of andere) reglementen op het gebied van huisvesting, gezondheid, bezetting van gebouwen en hun bestemming.

Daartoe geven de gemeenschapswachten alle informatie en waarnemingen vanaf de openbare weg door, zodat de afdeling Huisvesting eventuele problematische situaties kan opvolgen.