Terug naar de artikellijst
Geluids- en trillingshinder van de metro: Sint-Lambrechts-Woluwe spant een rechtszaak aan tegen de MIVB

Geluids- en trillingshinder van de metro: Sint-Lambrechts-Woluwe spant een rechtszaak aan tegen de MIVB

Al meerdere jaren klagen omwonenden van metrolijn 1, die langs de de Broquevillelaan, de Paul Hymanslaan en de Vanderveldelaan naar Stokkel loopt, over de trillingshinder die het passeren van de metro’s onder de grond sinds 2021 veroorzaakt. Op initiatief van de gemeente Sint-Lambrechts-Woluwe en in overleg met de omwonenden werd zopas een dagvaarding voor bovenmatige burenhinder ingediend bij de vrederechter om de MIVB te dwingen een einde te maken aan de hinder.

De gevolgen voor veel Woluwenaars en inwoners van aangrenzende gemeenten zijn onmiskenbaar. De Wolu Info berichtte erover in oktober vorig jaar.

Op vraag van Leefmilieu Brussel, dat verantwoordelijk is voor het onderzoek van de klachten, voerde een studiebureau controlemetingen uit bij de klagers. Twee eerste metingen werden uitgevoerd bij de bewoners van de de Broquevillelaan en de Vanderveldelaan naar aanleiding van de collectieve klachten die de bewoners, met de steun van de gemeente, indienden bij Leefmilieu Brussel. De conclusie is onbetwistbaar: de trillings- en geluidsniveaus zijn overschreden.

Concreet toonde het studiebureau in opdracht van Leefmilieu Brussel aan dat de normen van de “milieuconventie tussen het Brussels Gewest en de MIVB betreffende de geluidshinder en de trillingen” en de normen voor contactgeluid (afkomstig van akoestische straling van wanden van gebouwen die worden blootgesteld aan mechanische trillingen) werden overschreden (vooral ‘s nachts).

Het huidige wettelijke kader laat evenwel niet toe de MIVB te dwingen de normen na te leven. Het heeft enkel tot doel de MIVB aan te moedigen om oplossingen te zoeken voor problemen en ervoor te zorgen dat de omwonenden op de hoogte worden gebracht van de acties die ze daartoe onderneemt. Het legt echter geen aanvullende beperkingen op, met name wat betreft de uitvoering van de voorzorgsmaatregelen die onder andere Leefmilieu Brussel heeft aanbevolen, namelijk de snelheid van de metro’s verlagen en/of de oude metro’s alleen ‘s nachts gebruiken. Er wordt ook geen rekening gehouden met contactgeluid.

Het College van burgemeester en schepenen had minister Maron voorgesteld om wetgeving op dit gebied in te voeren, maar de minister antwoordde dat, gezien de complexiteit van de kwestie, de door de gemeente gevraagde wetswijzigingen niet haalbaar zijn.

In het licht van het afwijzende antwoord van minister Alain Maron en het uitblijven van echte verbeteringen na de maatregelen van de MIVB, heeft het College in november 2023 beslist om een advocaat aan te stellen teneinde alle beschikbare rechtsmiddelen in deze zaak te onderzoeken. In naam van de gemeente Sint-Lambrechts-Woluwe en 27 omwonenden van metrolijn 1 heeft de advocaat zopas een klacht ingediend bij de vrederechter om de MIVB te verplichten gepaste maatregelen te nemen teneinde een einde te maken aan de burenhinder die wordt veroorzaakt door de geluids- en trillingshinder van haar installaties. De gemeente Sint-Pieters-Woluwe heeft beslist om zich bij deze actie aan te sluiten.

 

Info

Kabinet van de burgemeester
Séverine Claude, kabinetschef
s.claude@woluwe1200.be – 02 774 35 22

Kabinet van de schepen voor leefmilieu
Gregory Matgen
g.matgen@woluwe1200.be – 02 761 27 92

Kabinet van de schepen voor milieuvergunningen
Delphine De Valkeneer
d.devalkeneer@woluwe1200.be – 02 761 28 75